JARI KETOLA: - Chockträna dig i toppform!

Allmänt / Permalink / 0
Hej mina fina vänner!

Hoppas det är fantastiskt med er! Själv kämpar jag på efter min operation i armen och kan bara skriva begränsad tid vid datorn då det fortfarande gör ont. Men man kan inte sluta leva för att man drabbas av saker. Jag älskar att skriva och gör det så mycket jag kan.

En annan sak som jag älskar är att träna! Har tränat med olika saker sen jag var barn. Jag har jobbat som Gympa och Spinningledare i ca 20 år vardera. Som Hälsopedagog har jag hjälpt människor på olika företag till förbättrad hälsa. Jobbar i projekt med långtidssjukskrivna, utbrända och arbetslösa. Jag är även utbildad Stavgångsledare så i dessa grupper passar det bäst. Det gäller att anpassa träningen till individen.

Vi som tränar vet nog vem Jari Ketola är! Och jag är så glad att få ha honom som min gäst i dagens blogginlägg! Han är en ledande hälsoprofil med över 20 års erfarenhet inom tränings-, motions- och fitnessbranchen. Han har en bakgrund som elitidrottare inom friidrott och har deltagit i OS 1994. Vidare har han arbetat som tränings- och platsansvarig för olika motionsanläggningar i Stockholm.

När jag frågade Jari vilka yrken han titulerar sig som idag så svarade han: Tränings kreatör, Hälso inspiratör, Fystränare, Personlig Tränare, Författare, Utbildare / Lärare och Egen företagare. Jari är singel och bor själv just nu, men har sin familj som är hans nära vänner. Han berättade att hans mamma är i himlen och övervakar över honom, sen har han sin bror och pappa.


- Har du många föreläsningar? frågar jag.

- Jag jobbar som utbildare och lärare för The Academy, så det blir föreläsningar regelbundet. Sen övriga föreläsningar så jobbar jag med att Coacha PT och tränare för inspiration och utveckling, föreningar där jag föreläser om Fys träning, företag med fokus hälsa, livsstil, t ex med teman ” att ha hälsan som motor för bättre prestation och team anda”

- Vilken motionsform rekommenderar du som är bäst för kondition? För styrka?

- Jag har en viktig grund regel och rekommendation vad gäller träning och hälsa, att den bästa träningen är den som blir av.

Jag håller med Jari, men åter igen så måste man utgå ifrån individen och hitta en motionsform som är kul. Då blir träningen av! Vi är alla olika, jag gillar inte att springa men jag älskar spinning och båda ger kondition och benstyrka. Vidare gillar jag inte så mycket att gymma, men jag brinner för yoga och speciellt Bikram Yoga. Där får jag bl a styrkan. Så det gäller att testa olika saker tills du hittar din grej! Det är viktigt att både göra kondition och styrka och inte bara tänka på ett av dessa. Kroppen behöver båda! Och vardagsmotionen får man heller inte glömma… du vet den att gå i trappor osv.

- År 2012 blev du utnämnd till Årets Personliga Tränare i Sverige och tilldelades då Guldhjärtat. Vad har du som tränare som inte andra har, att just du blev utnämnd?

- Att jag vann var mega skoj och roligt. Det var på något sätt en bekräftelse på det man gjort har motiverat, inspirerat andra till bättre, roligare och effektivare träning. Jag gillar ju ordning och reda, struktur, planering, mål och fokusering ( det har jag sen idrotten). Oavsett om det gäller mig i min egen träning, mina kunder och deras träning och utveckling eller i mitt jobb som lärare /utbildare, så vill jag att alla som jag coachar ska utvecklas, bli grymma, och känna sig nöjda! Sen att vi har mega skoj och roligt på vägen dit!

- År 2014 och år 2015 var du toppnominerad till Årets Förebild inom Träning, Hälsa och Fitness i Sverige. Hur blir man toppnominerad? Vilka egenskaper besitter en vinnare?

- Det här blev ju massa underbara bonusar… ATT vinna guld hjärtat som Årets PT och sen bli nominerad ytterligare är ju helt galet! Jag verkligen brinner för det jag gör,
jag är envis, galen, ambitiös, innovativ, passionerad och strukturerad. Jag antar att det var något av de punkter som folk gillade. Jag har utbildat cirka 15.000 PT´s , instruktörer, ledare, coacher, friidrotts tränare osv sen 1980.

- Hur började din idrottskarriär? frågar jag vidare.

- Idrottskarriären började jag i tidig ålder då jag sprang min första tävling som 5-åring. Det var 60 meter Friidrott som jag segrade i vilket gav mersmak, motivation och inspiration till en elitidrottskarriär inom friidrotten sprint/häck. Så det blev uppdrag i både Junior och senior landslaget. Sen fick jag en förfrågan om att satsa på bobsleigh och en stor möjlighet att få deltaga i OS. Vi missade OS i Albertville Frankrike men tog revansch och var med i OS Lillehammer Norge 1994. Länk: http://sok.se/idrottare/idrottare/j/jari-ketola.html

- Ett av dina citat är ”Livet är en skola där varje dag är en ny lektion!” Tar du en dag i taget eller har du hela tiden mål med framtiden? Och om du har mål, hur lång tid framåt sätter du dom?

- Jag älskar det citatet, och jag försöker leva efter det! När jag var ung så planerade jag min träning och mål med min idrott ungefär 5-10 år framåt. Idag så lägger jag som oftast upp 5 års planer i mitt liv och allt börjar med att jobba en dag i taget! Du kan alltid på något sätt lära dig av dagen för att finna ny mer rätt riktning imorgon.

- Hur ska en bra Personlig Tränare vara tycker du?

- Han/hon ska vara engagerad, seriös, målmedveten, noggrann, kunnig, närvarande, kunnig, proffsig och kunna se helheten! svarar Jari.

- Du har skrivit flera böcker bl a ”Chockträna dig i toppform”. Kom ut år 2009. Berätta lite om vad boken handlar om! Vad är Chockmetoder?

- Jag skrev boken för att det behövdes lite ” Tränings action” inom fitness branschen. Boken är inspiration från min egen idrott. Chockträna dig i toppform vänder sig till dem som redan i dag tränar mycket och som söker nya övningar och träningsformer. Det är den perfekta boken för alla som känner att de har fastnat i träningen och inte längre utvecklas, och för alla som vill få större och synligare muskler. I Chockträna dig i toppform finns tips på träningsupplägg, närmare 60 tuffa och inspirerande styrkeövningar samt olika "chockmetoder" för effektiv muskelträning. Allt man behöver för att behålla träningsmotivationen och fortsätta att utvecklas. Chockträningsprogram för både gymmet och för hemmabruk!

- Många anser sig inte ha tid att prioritera att gå till gymmet och somliga har inte råd. Kan du ge några effektiva träningstips som man kan göra hemma utan redskap! Både för styrka och kondition.

- Kul att du frågar just det, och jag skrev boken ”Träna Hemma / express träning” just för detta ända mål. Jag tycker att det finns inga ursäkter, Du har alltid TID, om så bara 5 minuter! Det finns många smarta upplägg för det t ex 5 minuter per dag/ utför så många repetitioner som du hinner och orkar på 5 min :

Måndag Höftlyft
Tisdag Hopprep
Onsdag Knäböj
Torsdag Ryggresningar
Fredag Pushups
Lördag Spring trappor upp och ned
Söndag Mage

- Jag förmodar att du på motionsanläggningar har haft olika pass. Vilka pass tycker du är roligast att leda? frågar jag.

- Jag gillar ju magic 5, leda olika pass med olika inriktningar:
ett pass för styrka, ett pass för kondition, ett pass för rörlighet, ett pass för koordination /balans och ett pass för snabbhet.


- Tips för att leva livet fullt ut? undrar jag.

- Aldrig vila, hämta energi från träning, rörelse och motion! Njut av dagen! Le och var glad! Var lyhörd! svarar Jari.

Ok här måste jag inflika lite känner jag. Jag är precis som Jari, men alla är inte det. Då tänker jag på aldrig vila som Jari sa. Jag blir trött om jag vilar och jag förstår hur han tänker, men jag vill ändå säga att man måste hitta en balans mellan träning och vila. Och vila kan vara olika för olika personer. Vila för mig är t ex nu när jag sitter vid datorn och skriver. Vila för mig är också när jag går i skogen med min hund, en slags meditation. Bara man i allt hittar ett sätt att kunna koppla av. Hitta en balans! :)

- Hur ser dina morgonrutiner ut? Kvällsrutiner?

- Under jobbperioder kliver jag ofta upp tidigt, äter frukost och jag gillar bär, frukt, egen musli, ägg och grönsaker. På kvällen samlar och sorterar jag dagen och fixar vidare med träningsplaneringar. Sen chillar jag, äter och ser en film. :)

- Hur många timmar behöver du sova för att må bra?

- Jag är som en baby…. älskar sova , så önskar 8 timmar, men det blir mer 7 timmar på veckorna.


- Din favoriträtt dryck? frågar jag.

- Vardag: gillar kaffe, olika te, vatten med mkt citron. Helg: tyvärr cocacola Fest: vin, gärna bubbligt.

- Vad gör du detta år och nästa Jari?

- Jag har massor av jobb; uppdrag , föredrag, föreläsningar. Tränar mina klienter. Sitter in utvecklings grupp för nya utbildningar för framtidens super tränare med The Academy; http://theacademy.se/framtidenstranare/ Jag är med på Höstens Fitness festival. Egen träning och satsning. Jag satsar vidare på master SM, kula och diskus. Ja hösten blir full.

- Är du rädd för något? Tror du på gud?

- Hmmmm svåra frågor…jag vill leva, tycker att jag har så skoj, kul , med allt det jag gör vill hålla min pigg, stark, fysiskt och mental länge länge länge! Klart jag tror på något. Min mamma gick bort alltför tidigt! Det är för 30 år sedan, och jag vet att hon ser, hör och guidar mig när jag behöver råd!

Tack Jari för dina fina svar och råd. Vill ni komma i kontakt med Jari så är hans hemsida: http://jariketola.se/

Jag vill avsluta med ett citat som jag tycker är bra förutom ”att den bästa träningen är den som blir av!”

”Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre!”

SKÖT OM ER!
MÅNGA KRAMAR FRÅN ER SARA.


















Till top